perjantai 28. lokakuuta 2016

Kings of War - Turnaus Lahti 10/2016 - peli 1

Tässä kuussa kävin pelaamassa Kings of Waria Lahdessa järjestetyssä turnauksessa. Minun oli alunperin tarkoitus osallistua turnaukseen kääpiöilläni, mutta päätin lopulta vaihtaa armeijaksi tänä vuonna maalaamani Salamanderit.

Turnaukseen otti osaa yhteensä 8 henkilöä, joista yksi oli varapelaaja. Pelaajat olivat suurimmaksi osaksi tämän vuoden Ropeconista tuttuja ja turnaus koostui osaavista henkilöistä. Riippuen näkökulmasta, minä sain ilon tai surun kohdata turnauksen aikana kaksi taitavaa konkaria.

Turnausta varten tekemäni lista oli seuraavanlainen:

Tyrants
Horde
5
4+
-
5+
18
15/18
235p
Brutal, CS2, Fury, Blessing of the Gods (Elite)
Ancients
Regimen
5
3+
-
5+
12
-/17
185p
CS1, Chant of Hate (Vicious)
Kaisenor Lancers
Regiment
9
4+
-
4+
18
14/16
185p
CS1, TC1, Brew of Haste (+1Sp, lisätty)
Ceremonial Guard
Regiment
5
4+
-
5+
15
14/16
170p
Cs1, Phalanx, Dwarven Ale (Headstrong)
Hunters
Troop
7
5+
5+
3+
8
10/12
130p
Bows, Vicious, Stealthy, Nimble, Pathfinder
Hunters
Troop
7
5+
5+
3+
8
10/12
130p
Bows, Vicious, Stealthy, Nimble, Pathfinder
Komodon
Mon
5
5+
5+
4+
3
11/13
125p
36” Range, Blast D3, Piercing2, Vicious
Komodon
Mon
5
5+
5+
4+
3
11/13
125p
36” Range, Blast D3, Piercing2, Vicious
Standard Bearer
Hero(inf)
5
5+
-
4+
1
10/12
90p
Inspiring, Individual, CS1, Diadem of Dragon-Kind (Breath10)
Mage-Priest
Hero(inf)
5
4+
-
5+
2
10/12
125p
Elite, Fireball10, Bane-Chant2, Individual, CS1, Inspiring Talisman (Inspiring)

En pidä listaani minään heittpussina vaan päinvastoin normaalia kovemmaksi mitä normaalisti olen Porissa pidettävissä liigoissa peluuttanut. Näin listan voimakkaana magiaesineiden paljouden ja kestävän jalkaväkensä puolesta.

Komodonit tekevät listastani mielestäni vahvemman kuin yhden suuremman hirviön ottamisen sijaan. Olen huomannut erittäin käteväksi avuksi pelilleni, että minulla on keskimäärin kerran vuorossa osuva Blast D3 Piercing(2):lla per hirviö ammuttavana.

Tulevaisuudessa tuskin tulen peluuttamaan enää kovinkaan paljoa Kaisenor Lancereita, koska ovat olleet erittäin suuri pettymys käytännössä jokaisessa pelissäni. Statseiltaan ovat keskinkertaisia, koska eivät osaa lyödä tehokkaasti Me4+:n vuoksi ja De4+ on erittäin suuri heikkous kestonsa puolesta.

Turnauksen aikana päätin ottaa kuvia tapahtumista, mutta kun aloitimme pelaamaan, huomasin keskittyväni enemmän pelien pelaamiseen kuin niiden dokumentoimiseen. Pahoittelen kuvien vähyyttä.

Peli 1 - Varapelaaja BlackCat (Puolenkuunpelin henkilökunta) - Salamanders

Ensimmäisen pelin objektiivina toimi Dominaatio, joka asetti minut hyvin rauhalliselle pelaamiselle. Minulla ei olisi mitään kiirettä etenemisen suhteen ihan jo sen vuoksikin, että listoja katsoessa minulla oli etulyöntiasema ampumisen puolesta. Otin suunnitelmaksi rauhallisen etenemisen yrittäen poistaa ensimmäisenä Huntereillani vastustajan pienet ampumiseen kykeneväiset yksiköt. Mikäli minä pääsisin lähitaisteluun ilman irtonaisia haavoja, näkisin itseni hyvässä asemassa sillä Komodonini puolestaan keskittyivät ampumaan yhdessä yhtä yksikköä kerrallaan.


Ainoa asia pelissä mikä hermostutti minua oli kahdet keskellä olevat hordet. Suurikokoinen Prime-horde ei välittäisi mistä kohdasta kenttää rynnäköisi minun joukkojeni kimppuun ja Tyrant-horden iskuvoiman olen jo itse monta kertaa peleissäni nähnyt. 

Deposin kuitenkin joukkoni tarkoituksen mukana etäälle toisistaan, jolloin voisin olla kykeneväinen tukemaan armeijaani paremmin mikäli kimppuuni hyökättäisiin. Yksikään yksikköni ei pitäisi kaatua vuorossa Inspiring-sankarin ollessa lähettyvillä, jolloin voisin tuoda tarpeen vaatiessa toisen yksikköni avustamaan ampumisella heikennetyn vihollisen. Kenties jopa sivustakin. 

Erityisesti pidin omien Tyranttieni asemasta, jotka olivat aina liian kaukana Prime-Horden leader pointista, mutta leveän yksikköalustansa vuoksi reunimmainen soturi oli aina minun Tyranttien leader pointin kantamassa. Saimme tällä tavalla minua miellyttävän asemasodan aikaiseksi, jossa pakotin Primet perääntymään elleivät tahtoneet kohdata ensimmäisenä minun yksikköni mahtia. 


Toisella puolella pöytää minun kylkeäni suojasi hyvin Kaisenorini, jotka pitivät yhteensä +400p edestä vastustajan joukkoja kiireisenä. Pitkän chargekantamansa vuoksi he löysivät itsensä taistelemassa Ghekkotaheja vastaan, joiden takana kiltisti odotti vuoroaan Kaisenor Troop.

Pitkän taistelun jälkeen ja onnistuineiden nopan heittelyiden jälkeen huomasin De4+:n olevan enemmän kuin heikkous yksikölleni. Se on oikea akilleen kantapää, koska Vicioussin avulla heihin saatiin todella paljon irtohaavoja aikaiseksi, joka yllättäen johtikin heidän kaatumiseensa Skyridereitä vastaan!

Onneksi he saivat kuitenkin kaikki taistelutoverinsa niin heikkoon kuntoon, että maagini tulipallo ja yksittäinen Hunterssin jousen aiheuttama haava olivat liikaa heidän hermoillensa ja kylki saatiin molempien armeijoiden osalta puhtaaksi.

Minun pelini osalta yksi ratkaiseva tekijä oli vastustajani taito heittää nerve-checkejä, jotka eivät koskaan näyttäneet yhtään sen suurempia lukuja kuin omat heittoni. Jokaista onnistunutta ihmettä kohden Inspiring pakotti uusimaan ja yksikköni pysyivät paikoillaan.

Tämä pelasti minut todella usean kertaa, koska laskelmieni mukaan mm. Tyrant-horden ei pitäisi olla kykeneväinen kaatamaan Ancientseja vuorossa. Tämän kestetyn vuoron jälkeen puolestaan kun Tyrantit kohtaavat niin edestä kuin sivusta vastustajan, on luvassa eri kohtalo.

Pelin toinen kriittinen hetki oli Clan Lordin Fire Drake hirviö, jota en onnistunut pelissä kaatamaan. Kovasti yritin ampua häntä ratsunsa selästä alas Komodoneillani. Irtonaisia haavoja kuitenkin jokainen vuoro vähän kerrallaan sain aiheutettua.

Vastustajani teki monia virheitä pelin aikana ja hänen pelaamisestaan näkyi leppoisa ote peliä kohtaan. Siinä missä osaava pelaaja kohdistaa tulitukensa yhteen yksikköön kerrallaan, hän päätti jakaa sitä todella paljon sinne ja tänne. Yhdessä vaiheessa ihmettelin hänen päätöstään heittää Bane Chant maagillansa kun viisaampi vaihtoehto olisi ollut taikoa tulipallo.

Omaksi yllätyksekseni myös mainitsemani Fire Drake jäi seisomaan koko pelin ajaksi edessä olevien Hunterssieni eteen. Olin suunnittelut hidastaa hirviön kulkua vuoroksi niille sijoilleen tarjoten hänelle suhteellisen arvokkaan yksikön välipalaksi. Hän kuitenkin päätti alkaa liekittämään takana omaa chargevuoroaan odottavan Ceremonial Guard-yksikön.

4:n vuoron liekityksen jälkeen kyseinen yksikkö lopulta tuhoutui, mutta minulle kävi tämän kaltainen vaihtoehto paremmin kuin hyvin. Pelkäsin koko pelin ajan mitä kyseisen hirviön kohdalla tapahtuisi, koska se päätti livahtaa minun kannaltani kentällä olevan talon väärältä puolelta.



Peli päättyi minun voittooni lopulta 17-3 pistein. Hallitsin keskustaa melkein kokonaisuudessaan ja minulta tuhoutui vain Kaisenorit ja Ceremonial Guard. Vastustajaltani jäi pöydälle ainoastaan koskematon maagi ja 6 haavaa saanut Clan Lord Fire Drakella.

Koen voittaneeni taidolla tämän pelin. Hyvä alku turnaukselleni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti